Kosttillskott mot trötthet – 4 vitaminer och näringsämnen som gynnar kvinnor

När du känner dig trött kan din första tanke vara att ta ett sött mellanmål för en energikick. Men den där tröga känslan beror kanske inte enbart på brist på energi. Din kost kanske saknar vissa vitaminer eller näringsämnen som ingen mängd koffein eller socker kan fixa. Då kan det vara lämpligt att att ta ett kosttillskott mot trötthet.

Att äta en välbalanserad kost, träna regelbundet och få tillräckligt med sömn är de bästa sätten att behålla dina naturliga energinivåer. Men dessa saker är inte alltid möjliga i en stressig vardag.

I den här artikeln tar vi en närmare titt på vilka vitaminer och näringsämnen som du bör se till att få i dig. Som tur är finns det idag bra kosttillskott mot trötthet som du kan vända dig till för en energikick.

Här är 4 vitaminer och kosttillskott mot trötthet:

Kosttillskott och näringsämnen för ökad energi

B-vitaminer

B-vitaminer är viktiga för nervsystemet och påverkar både din hormonbalans, signalsubstans samt har en negativ påverkan på ditt humör.

Vitamin B12

Vitamin B12 är ett viktigt näringsämne som din kropp inte kan tillverka på egen hand, så du måste få det från din kost eller från kosttillskott. Tillsammans med de andra B-vitaminerna hjälper vitamin B12 till att omvandla maten du äter till energi som dina celler kan använda.

Det håller också din kropps nerver och blodkroppar friska och hjälper till att förhindra en typ av anemi som kan göra dig svag och trött.

Vitamin B12 finns naturligt i en mängd olika animaliska proteiner, såsom kött, fisk och mejeriprodukter. Många livsmedel är också berikade med B12, vilket gör att de flesta kan tillgodose sina vitamin B12-behov genom att konsumera en balanserad kost som innehåller mat rik på B12.

I vissa fall kan det vara en fördel att ta ett B12-tillskott. 4Her är ett kosttillskott mot trötthet där du hittar du samtliga B-vitaminer som bidrar till en normal energiomsättning.

Järn

Kroppen behöver järn för att tillverka hemoglobin, ett protein i röda blodkroppar som transporterar syre från dina lungor till organ och vävnader i hela kroppen.

Järn - Kosttillskott mot trötthet

Utan tillräckliga nivåer av järn kan dina röda blodkroppar inte effektivt transportera syre till kroppens vävnader.

Om du är osäker på om du äter tillräckligt varierat så kan ett kosttillskott med järn vara precis det du behöver. Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer så skiljer sig det rekommenderade intaget per dag mellan olika åldersgrupper. Vuxna kvinnor bör få i sig mellan 9-15 milligram järn per dag.

Järn finns naturligt i: Magert kött, skaldjur, fågel, spenat, linser, kidneybönor och nötter

4Her kosttillskott mot trötthet innehåller järn (14 mg), som även hjälper till att minska utmattning.

Panax ginseng

Panax ginseng eller röd ginseng växer vanligtvis i de kallare klimaten i Kina och Nordkorea. Det har använts i tusentals år och kallas ofta för den ”ursprungliga” ginseng. Rötterna innehåller ett brett utbud av näringsämnen, inklusive antioxidanter, vitaminer, mineraler och föreningar som kallas ginsenosider. Det är dessa som tros ha en stimulerande metabolisk effekt på det centrala nervsystemet och som ger en kraftfull boost till energi och uthållighet.

Det finns också flera studier som bevisar att ginseng kan förbättra humör, koncentration och inlärning.

Panax ginseng mot trötthet och utmattning

Ett bra sätt att få i sig Panax ginseng är att ta ett kosttillskott. I 4Her kosttillskott mot trötthet hittar du 100 mg Panax ginseng.

Andra sätt att öka energin

Utöver dessa vitaminer och näringsämnen som vi nämnt ovan kan livsstilsfaktorer spela en betydande roll i energiomsättningen. Överväg följande förslag för en naturlig boost.

  • Ät en hälsosam kost. Läs gärna Livsmedelsverkets kostråd.
  • Öka ditt fiberintag. Om du inte får tillräckligt med kolhydrater i din kost, får du sannolikt inte tillräckligt med fibrer. För att öka energin är det bra att äta mer hela frukter och stärkelsehaltiga grönsaker som potatis, majs, baljväxter och vintersquash, såväl som fullkorn.
  • Få mycket sömn. Brist på energi kan också helt enkelt vara resultatet av att man inte får tillräckligt med sömn.
  • Drick vatten. Glöm inte att hålla dig hydrerad hela dagen, särskilt om du är äldre. När vi åldras minskar törsten och hungern. 

Läs också: Trött hela tiden? Här är 9 tips för dig som kvinna

När en hälsosam livsstil inte är nog

Lyckligtvis finns det många saker du kan göra för att behålla din energi, inklusive att äta en balanserad kost, få tillräckligt med sömn och träna regelbundet.

Men för många människor är dessa saker inte möjliga hela tiden och under vissa omständigheter så är det inte alltid tillräckligt. När detta är fallet finns det många kosttillskott mot trötthet och vitaminer som kan hjälpa till att öka din energi när du behöver den som mest.

Kosttillskott mot trötthet

4Her kosttillskott mot trötthet har en god effekt på just kvinnors hälsoutmaningar. Det är ett unikt kosttillskott som hjälper till att motverka trötthet med bland annat viktiga B-vitaminer, ginseng (100 mg) och järn (14 mg). Vitamin B12 bidrar till normal bildning av röda blodkroppar och till normal psykologisk funktion. Panax ginseng hjälper till att motverka trötthet, och ger ökad energi och positiv vitalitet. Järn bidrar till en normal energiomsättning och till att minska trötthet och utmattning. Dessutom innehåller 4Her flera andra essentiella vitaminer och näringsämnen som är viktiga för kvinnors hälsa.

Läs också: 4Her har god effekt på kvinnors hälsa

Med 4Her får du alltså i dig alla viktiga vitaminer för kvinnors välbefinnande i en enda kapsel. 

Prova 4Her i 60 dagar

50% rabatt – endast 174:-

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med information kopplat till ditt personnummer, där du läser mer om abonnemanget och villkoren innan du beställer. Du beställer ingenting nu.