Klimakteriet: Öken eller sexuell blomstring?

Rädslan för att sexlivet är över och att klimakteriet innebär undergång gör att många håller symptomen för sig själva. Men så behöver det inte vara. Här är några tips som hjälper dig att göra ditt klimakterie så smidigt som möjligt.

Denna perioden, även kallat för klimakteriet, inträffar för de allra flesta kvinnorna mellan 45- och 55-årsåldern. Perioden varar ofta i 1-2 år, men för vissa kan den vara i några få månader eller så länge som 10 år.

Men klimakteriet är mer än värmevallningar, extrakilon runt midjan och humörsvängningar. För många är det äntligen en lättnad att bli av med PMS och menstruation, och kvinnor i klimakteriet rapporterar ofta om en större känsla av frihet, humor och självmedvetenhet.

Vad händer i klimakteriet?

När du har närmat dig klimakteriet börjar äggstockarna att producera mindre av hormonerna östrogen och progesteron, och detta kan orsaka besvär i klimakteriet.

Din kropp genomgår således flera fysiologiska förändringar som ett resultat av lägre nivåer av:

  • Östrogen
  • Progesteron
  • Follikelstimulerande hormon (FSH)
  • Luteiniserande hormon (LH)

Läs också: Därför är det endokrina systemet så viktigt för kvinnor

Men det är först när äggstockarna helt slutar att frigöra östrogen och progesteron som du har nått klimakteriet.

klimakteriet
KLIMAKTERIET: Mängden östrogen sjunker för många i 40-årsåldern

Ett blodprov på hormonbalansen kan ge dig svar på om klimakteriet är igång. Det vanligaste blodprovet kontrollerar hormonet FSH. Detta hormon hjälper till att kontrollera östrogenproduktionen i äggstockarna och ökar när klimakteriet inträffar, medan östrogen och progesteron minskar.

Klimakteriet kan delas in i 3 faser:

  • PERIMENOPAUS: Perioden före och efter klimakteriet där den kvinnliga kroppen genomgår fysiska och känslomässiga förändringar, på grund av hormonella förändringar.
  • MENOPAUS: Definieras av en kvinnas allra sista menstruation. För de flesta händer detta runt 50 års ålder.
  • POSTMENOPAUS: Tiden efter sista menstruationen, med eller utan symtom.

Ett litet tips: Man kan oftast inte bli gravid efter att man kommit in i klimakteriet. Men det är ändå rekommenderat att använda preventivmedel i 12 månader efter sista menstruationen för att vara på den säkra sidan.

Värmevallningar och vaginal torrhet

Även om alla kvinnor hamnar i klimakteriet i slutändan, upplevs inte övergången lika för alla. Men dessa är de vanligaste tecknen:

Under tiden innan klimakteriet är det vanligt att man får oregelbunden mens, som kan vara mer eller mindre än vad den brukar vara. Blödningarna minskar vanligtvis i mängd och frekvens när du närmar dig klimakteriet.

klimakteriet och övergångsåldern
Cirka 80% av alla kvinnor upplever värmevallningar under klimakteriet

Andra vanliga tecken på klimakteriet:

  • Värmevallningar: Plötslig känsla av värme i ansikte, nacke och bröst. Värmevallningar kan också utlösas av koffeinet i kaffet eller starkt kryddad mat.
  • Nattsvettningar: Värmevallningar som uppstår på natten
  • Sömnsvårigheter: Det är inte ovanligt att kämpa med att sova eller att uppleva nattligt uppvaknande. Många vaknar också tidigare än vanligt. 
  • Minskad sexlust (libido). 
  • Vaginal torrhet, obehag och klåda under sex till följd av att slemhinnan blir tunnare och torrare under klimakteriet.
  • Problem med minne och koncentration
  • Huvudvärk
  • Humörsvängningar, som dåligt humör eller ångest
  • Hjärtklappning: hjärtslag som plötsligt blir mer märkbara
  • Stela leder
  • Minskad muskelmassa och viktuppgång: Extrakilon lägger sig ofta runt midjan

Hur kan man behandla klimakteriet? 

Även om vi inte kan stoppa livets naturliga cykler, finns det många saker du kan göra för att ta bättre hand om dig själv under klimakteriet. Här är 12 tips för att lindra besvären och göra det lättare att hantera denna nya fas i livet:

  1. Se till att du får regelbunden motion som snabba promenader, jogging, cykling eller simning. Styrketräning kan hjälpa till med att minska kroppsfett, stärka musklerna och förbränna kalorier mer effektivt.

  2. Yoga och djupandningsövningar kan bidra till att lindra värmevallningar och sömnproblem.

  3. Se till att öka ditt intag av enkelomättade och fleromättade fetter, och ät mycket fullkorn, frukt och grönsaker. För att få i dig tillräckligt med protein bör du äta fisk, fågel och skummade mjölkprodukter.

  4. Fimpa ciggen: Den gör värmevallningarna värre och stör sömnen.

  5. Drick mindre alkohol!

  6. Sök hjälp om du får ångest eller stora humörsvängningar.

  7. Ta hand om dina goda sömnvanor och se till att du får tillräckligt med vila.

  8. Gör Kegel-övningar för att stärka bäckenbotten (se illustration nedan)

  9. Var inte rädd för att prata med familj eller vänner om vad det är som händer med dig.  

  10. Utforska nya sätt att vara intim med din partner 

  11. Hobbyer är bra för kroppen: Studier har visat att roliga aktiviteter kan sänka blodtrycket, minska kolesterolet och BMI. 

  12. Effekt av hormonbehandling: Östrogenbehandling kan hjälpa mot värmevallningar, sömnsvårigheter och besvär med underlivet, men på grund av risken för allvarliga biverkningar rekommenderas inte denna behandling för långvarig användning. 
Kegel-övingar
Kegel-övningar utvecklades av den amerikanske gynekologen Dr. Arnold H. Kegel i slutet av 1940-talet. Tekniken ska ge dig mer harmoni och inre balans.

Sex kan bli bättre efter klimakteriet

Till skillnad från de osäkra 20-åren upplever många kvinnor att sexet blir bättre med åldern eftersom de vet vad de vill ha av sin partner. Regelbundet sex är också bra för att öka blodflödet i slidan.

I klimakteriet försvinner även behovet av preventivmedel, vilket kan göra sexet bättre för många och ett glidmedel kan öka njutningen och förebygga obehag i en torr slida.

Fördelen med sex efter klimakteriet är flera:

  • Sex kan ha positiv effekt på humörsvängningar genom att minska stress. Beröring frigör bland annat hormonet oxytocin som främjar avslappning. 
  • Sex efter klimakteriet är bra för slidan eftersom det leder till ökad blodtillförsel. Med andra ord är regelbundet sex viktigt för att hålla vaginalvävnaden frisk. 
  • Sex stärker bäckenbotten. Omkring 30 procent av kvinnor upplever inkontinens någon gång i livet. Kegel-övningar är ett sätt att stärka bäckenbotten på, i tillägg till sex. Under orgasm drar musklerna i bäckenbotten ihop sig, vilket stärker dem. 
  • Sex får upp pulsen. Även om sex inte bör ersätta regelbunden träning, så bidrar sex till att öka din puls och du förbränner omkring 5 kalorier per minut. 
  • Du sover bättre. Sex ökar oxytocin och sänker kortisol, medan orgasmer frigör prolaktin. Resultatet är ett dåsigt tillstånd som ger dig en djupare och mer avslappnad sömn. 

Med andra ord så har sex efter klimakteriet ett antal fördelar. I denna åldern är många också på topp när det kommer till självförtroende, och att man kan njuta av sex bättre.

Prova ett kosttillskott för hormonell balans

Det finns olika naturliga tillskott som kvinnor kan ta för att upprätthålla hormonell balans i kroppen genom livet. Ett av dem är 4Her. Detta kosttillskottet är specialutvecklat för kvinnors unika hälsoutmaningar, som kan handla om fertilitet, minskad sexlust, och mental och fysiskt välbefinnande. 4Her innehåller bland annat Maca, som är en bra källa till fytoöstrogen och som bidrar till att upprätthålla naturlig sexuell aktivitet och energi, Vitamin B6 som bidrar till att reglera hormonell aktivitet, tigernöt som bidrar till att upprätthålla sexlust, och panax ginseng som bidrar till att stötta fysisk och mental prestation.

Prova 4Her i 60 dagar

50% rabatt – endast 174:-

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med information kopplat till ditt personnummer, där du läser mer om abonnemanget och villkoren innan du beställer. Du beställer ingenting nu.