Blir du lätt irriterad? Det betyder din irritation

Blir du irriterad över små saker? Kommer din irritation till uttryck på olämpliga sätt som skapar distans mellan dig och dina nära och kära? Är du trött på att slå på dig själv över att du inte bara kan se igenom andras små misstag?

I en stressig vardag, där allt ska gå fort, kan det vara svårt att undvika sammanstötningar och konflikter med dem vi står nära. Irritation, ilska och frustration är helt naturliga känslor som faktiskt har en viktig funktion. Men de får inte ta över.

Om du är lättirriterad kan det finnas flera goda skäl till detta – både fysiska och psykiska.

I den här artikeln tittar vi på några av de typiska orsakerna till att du lätt blir irriterad.

Du får också några tips på vad du kan göra för att hantera din irritation och bli av med olämpliga reaktioner.

Vad är irritation?

Irritation är en väldigt vanlig känsla som alla upplever, bara i olika grad.

I vår kultur tenderar vi att se irritation, ilska, frustration och andra relaterade känslor som ”obehagliga” och ”oacceptabla” känslor som måste bli av med så snart som möjligt.

Men precis som alla andra känslor har din irritation faktiskt en praktisk och fördelaktig funktion om du använder den konstruktivt:

Din känsla av irritation kan bl.a. mobilisera energi och försöka skapa utveckling i en mer idealisk riktning. Det kan också betyda att antingen du eller någon annan har brutit mot dina gränser eller värderingar som är viktiga för dig.

På det sättet är känslan en hälsosam reaktion på något som inte är okej för dig.

Men är irritation därmed en bra sak?

Allt beror på hur mycket irritationen fyller i ditt liv och hur du hanterar den.

irritation
Är du mer lättretlig och irriterad än vanligt? Då kan vara en bra idé att titta inåt och försöka hitta den bakomliggande orsaken.

Många av oss tenderar till att låta irritation och ilska komma fram antingen som en explosion av verbala utbrott och hotfullt kroppsspråk mot andra, eller så kan det vändas inåt i form av självkritik och självbeskyllning mot oss själva.

Det kommer sällan något gott ur det.

Senare i artikeln kommer vi in ​​på hur du kan hantera din irritation på ett konstruktivt sätt.

Men först måste vi titta närmare på vilka faktorer som vanligtvis gör di lättretlig och göra dig mer irriterad än vanligt.

Det är ett bra ställe att börja på om du vill ha mer mental energi.

Varför blir jag irriterad?

Vi är alla olika och har olika trösklar för när och hur ofta vi blir irriterade. Vissa blir lättare irriterade än andra.

Men om du är mer irriterad och lättretlig än vanligt kan det vara en bra idé att kika inåt och hitta den bakomliggande orsaken.

Här är några orsaker till irritation och humörsvängningar:

  • en stressig vardag
  • att du inte sätter dina personliga gränser
  • hormonella obalanser
  • brist på sömn och vila
  • lågt blodsocker
  • isolering, ensamhet och livskriser
  • fysiska obehag

I vissa fall kan allvarlig irritation och ilska också orsakas av allvarligare underliggande tillstånd. Om du känner en onormalt hög grad av irritation, eller om du är irritabel under en längre period, är det därför bra att rådfråga din läkare eller annan professionell.

Låt oss dyka lite djupare in i några av de typiska orsakerna till att stubinen blir kortare än vanligt.

En stressig vardag?

Stressiga perioder i livet är en av de vanligaste orsakerna till att stubinen blir kort.

När man är överkörd av svåra livsförhållanden är det ganska naturligt att bli mindre tolerant mot sig själv och sina medmänniskor och få svårare att hantera ”förbjudna” känslor som irritation.

Det kan finnas många omständigheter som gör att du känner dig pressad i livet.

T.ex:

  • Ditt arbetsliv
  • En traumatisk upplevelse
  • Förlust och sorg
  • Ditt privatliv

Läs också: Känner du dig ledsen och nere?

De flesta av oss känner oss stressade då och då, och det är helt okej. Men om du känner dig pressad under en längre tid bör du ta dessa tecknen på allvar och göra en ansträngning för att komma tillbaka i balans.

Trötthet gör dig irriterad

Sömn är en av de viktigaste sakerna du kan ge din kropp för att hålla den i mental och fysisk balans.

Men tyvärr är sömn också en av de första sakerna vi är villiga att offra när det är för många planer och för få timmar på dygnet.

Och just sömnbrist (av bra kvalitet) kan göra dig mer irriterad och grinig.

Studier visar att det faktiskt är en av tre vuxna som inte får tillräckligt med sömn.

Får du tillräckligt med sömn? Annars är det dags att börja prioritera det.

Läs också: Trött hela tiden? Här är 9 tips för dig som kvinna

Hormonell obalans

Hormonsystemet spelar en viktig roll för vår hälsa och vårt välbefinnande.

Obalans i hormonsystemet kan påverka din kropp på flera sätt, både fysiskt och psykiskt.

Detta gäller även ditt humör.

Om du är lättirriterad kan orsaken vara just hormonell obalans.

varför blir man irriterad?
Hormonell obalans kan leda till humörsvängningar och irritation.

Det finns flera olika anledningar till varför hormonerna kan komma ur balans, inklusive:

Vi har skrivit denna artikel om hormonell obalans som du kan läsa om du vill veta mer om ämnet.

Ett kosttillskott kan också hjälpa dig att uppnå balans i kropp och själ.

4Her är ett kosttillskott speciellt framtaget för att skapa harmoni i kvinnokroppen. En daglig dos av 4Her förser din kropp med bl.a. Tiggarnöt, som kan hjälpa till med en lugnande effekt på nervsystemet, vitamin B6, som kan hjälpa till att reglera hormonaktiviteten och Damiana, som kan bidra till att stödja mentalt välbefinnande vid nervösa spänningar och stress.

Ditt blodsocker fluktuerar

Vad har du ätit idag?

Raffinerade kolhydrater, vitt bröd, läsk och socker – eller kanske du helt enkelt hoppade över lunchen helt och hållet?

Då kan det vara en förklaring till att du känner dig mer lättirriterad.

Ditt blodsocker påverkar ditt humör. När blodsockret är lågt blir vi trötta och håglösa, men en del av oss blir också lättirriterade.

Några enkla tips för att hålla ditt blodsocker stabilt:

  • Ät minst 3 kompletta måltider varje dag
  • Ät grovt och fiberrikt – massor av grova grönsaker och fullkorn.
  • Få i dig bra, nyttiga fetter från t.ex. fisk, avokado, olivolja, nötter och frön.
  • Ät protein av god kvalitet, gärna ekologiskt: kyckling, fisk, bönor, kikärter, quinoa och linser.
  • Håll din kropp i rörelse.

Hur hanterar jag min irritation?

Det finns olika tips och tekniker för att hantera irritation på ett konstruktivt sätt.

Vilken metod som fungerar beror bland annat på om din personlighet samt de bakomliggande orsakerna till irritationen.

Här kommer tre råd.

Utforska känslan – vad handlar min irritation om?

Alla känslor kommer med ett budskap.

Vad är budskapet om din irritation:

Sover du för lite? Äter du för dåligt? Är ditt hormonsystem ur balans? Är du stressad, går igenom en kris eller på annat sätt missnöjd med ditt liv? Har någon skadat dig? Något du behöver be om ursäkt för? Får du inte sätta dina personliga gränser?

När du tar itu med orsakerna till att du blir irriterad och försöker skapa ett liv där du är gladare och mer tillfredsställd kommer din irritationströskel automatiskt att bli högre.

Om du är lättirriterad kan det också vara så att du gör för många saker för andra och glömmer att möta dina egna behov.

Kom ihåg att det är okej att säga nej, och ta hand om dig själv som du skulle ta hand om en god vän eller familjemedlem.

Lägg bort skuldkänslorna

Många av oss tenderar att slå upp oss själva och skylla oss själva för våra misstag.

Men inget gott kommer av självkritik och självhat.

Blev du arg och pratade illa med en annan person? Var du inte modig nog att stå upp för dig själv och markera dina gränser när någon trampade dig på tårna?

Vi gör alla misstag och det är så vi lär oss, ett steg i taget. Var snäll mot dig själv och förvänta dig inte att du ska vara perfekt.

Få fysiskt utlopp för frustrationen

För vissa fungerar det bra att ha ett fysiskt utlopp för frustrationen. Om du känner att du blir irriterad, be om lite ensamtid och lämna rummet.

Kanske fungerar det att slå en kudde, springa en runda eller få ut irritationen och aggressionen via andra former av fysisk aktivitet?

Andra föredrar att ta en paus för att tänka genom att räkna till tio och andas lugnt och djupt.

Du kan också börja meditera regelbundet för att uppnå större lugn och mental balans. Läs mer om hur du gör en enkel meditation genom att följa länken.

Prova ett kosttillskott för balans i kropp och själ

Du kan också ta ett dagligt kosttillskott för en balanserad kropp och själ.

4Her är ett kosttillskott speciellt framtaget för kvinnor. Den innehåller bland annat 100 mg Damiana som kan hjälpa till att stödja mentalt välbefinnande vid nervositet och stress, 300 mg Tiggarnöt som kan bidra till en lugnande effekt på nervsystemet, 100 mg Ginseng, som kan hjälpa till att bibehålla god kognitiv funktion, minne och kan öka koncentrationen, samt 300 mg Maca, som hjälper till att stödja mental och fysisk prestation.

Och kom ihåg: om det dåliga humöret består och du inte blir bättre kan det vara en god idé att prata med en läkare. 4Her är ett kosttillskott och kan inte ersätta medicin eller lindra sjukdomssymtom.

Prova 4Her i 60 dagar till halva priset genom att fylla i formuläret nedan.